Helgas hagemesse på Lillestrøm må betegnes som en ubetinget suksess for Talgø som var til stede med et bredt sortiment av MøreRoyal®-produkter. Ny publikumsrekord og stor publikumstilstrømning vitnet om at satsning på uterom og hage er et smart trekk for å skaffe oppmerksomhet rundt merkevaren fra Nordmøre.
– Helt fra før messa åpnet fikk vi en pekepinn på at vi hadde truffet med både sortiment og utstillingsform, forteller marketingsjef Heid Snekvik som har stått bak planlegging og utforming av messestanden . Vi hadde drøssevis av anleggsgartnere og landskapsarkitekter innom som tok en avstikker fra egen standmontering for å kikke på produktene våre. Mange fikk en aha-opplevelse og slo fast på stedet at dette skulle de ha hjemme eller bruke på jobber de hadde på ordreblokka fremover.
Det er første gang i år Talgø stiller på en forbrukermesse.
– Vi har lagt bak oss en ekstremt hektisk messevår, en nødvendig og planlagt strategi i forbindelse med lansering av den nye fargen MøreRoyal ® grå. De fleste messene vi deltar på er likevel såkalte ”husmesser” – messer i regi av de ulike byggevarekjedene der formålet er produktpresentasjon, produktinformasjon og opplæring. Derfor var det knyttet litt ekstra spenning til denne messa der det er den vanlige forbruker som er ”kunden” og som har et litt annet fokus, forteller salgssjef Brynjar Ansnes Moe.
– Tidlig fredag var det allerede kjåkfullt på stand, og det hadde ikke hjulpet hvor mange vi hadde hatt til å bemanne, vi hadde uansett ikke rukket å ta unna alle. Folk diskuterte, fotograferte og lot seg inspirere, ikke minst var det stor interesse rundt vårt MULTIstolpe-verksted der snekker Bjørn Sæterbø sto hele helga og demonstrerte hvor enkelt det er å lage sine egne hageelementer ved hjelp av MULTI-stolper og noen små biter med terrassebord. Den rykende ferske Uterom-katalogen vår ble levert en palle av til messa, men vi måtte likevel fylle på fra et nærlager i Oslo for de gikk unna i en vill fart, smiler salgssjefen.
– Det er også artig å se at mange har konkrete byggeplaner og skal ha for eksempel 30 m2 terrassebord samt vil bygge en sittebenkt i stein og tre. Vi har gitt råd og skissert ulike valgmuligheter og løsninger, kunden drar deretter til byggevarebutikken med handlelista klar. Det er mye penger blant folk og stor vilje til å bruke dem til å forlenge utesesongen, samt gjøre uteplassen mest mulig vedlikeholdsfri.
Talgø presenterte i tillegg til den nye gråfargen ideer til hageprodukter du kan lage selv: levegger, blomsterpotter, hagebord, urtekasser, sittebenker og pergolaløsninger. Talgø har funnet en ideell samarbeidspartner i Asak Miljøstein som leverer bl.a. belegningsstein, heller og steinmur.
– Våre produkter står perfekt sammen, og vi har funnet ut at vi begge tjener på å eksponere oss i fellesskap. Asak hadde en fantastisk utstilling med tema ”1001 natt” – en designhage der vi leverte vegger og terrassegulv i MøreRoyal® Denne har fått stor oppmerksomhet, og har vært å se både på dagbladet.no og på TV2 for å nevne noe, forteller Heid Snekvik.
Hagemessa hadde i år ca 18.000 besøkende fordelt på 3 dager, og mange forlot messehallen med stappfulle handlekurver med blomster, design-hageslanger, voksduker, krukker, hagemøbler og alt mulig annet.
Nå gjenstår det bare å se om innsatsen vises i butikk og på ordreblokka hos Talgø.
Under er et knippe bilder fra messa. Foto:Talgø/Christian Berset