Foto: Jo Gjeldnes
Hopp under nyhetssakene
Reisebrev frå The Kop på Anfield

Tekst og foto: Michal Heimlund Onsdag 28. desember 2011

En mørk mandagskveld på slutten av oktober, ringte mobilen med spørsmål om vi endelig skulle iverksette juleplanene. Hvert år siden hvem husker når, har vi snakket om at vi bør få oppleve Cristmas day og Boxing day i Liverpool. Cristmas day kan sammenliknes med julaften, mens Boxing day er mer som 16. mai-feiring. Det ordnet seg med hjelp av gode kolleger, og begge to fikk fri fra vakt, og dermed ble turen ble booket.

Avreisen var fra Værnes 1. juledag, og det var nok stort sett fotballintereserte som dukket opp i avgangshallen denne formiddagen. Turer gikk først til Schiphol i Amsterdam, der vi hadde 5 ventetimer før neste fly til John Lennon Airport i Liverpool. I steden for å sitte på flyplassen, kastet vi oss inn i et tog inn til Amsterdam Sentrum. Her fant vi en hyggelig plass der de serverte kaffe og kaker. Det var ikke vanskelig å finne fram, vi fulgte bare alle de røde lysene, byen var egentlig meget godt pyntet til jul.

Vel tilbake kom vi oss ombord flyet, og landet 1 time senere i Liverpool. Vi har aldri sett byen så død før, som denne kvelden. De ansatte på hotellet kunne fortelle oss at noen få puber kunne kanskje holde åpent, men ellers var allt stengt. Opplevelsen av Cristmas day ble da litt annelsedes enn forventet.

Boxing day startet med tidlig frokost, før vi dro på tur i sentrum av Liverpool.  Liverpool, med sin maritime historie,  kom i 2004 på  UNESCOs liste over verdens kultur- og naturarvsteder. Det er en liste over natur- og kultursteder som har særlig betydning for menneskeheten. For at et område skal regnes som del av verdensarven må det representere et unikt kultur- eller naturhistorisk miljø som kan fortelle noe om jordens eller menneskenes historie. Byen er svært vennlig og behjelpelig for turister. På størrelse kan sentrum sammeliknes med Oslo, men langt renere og finere enn vår hovedstad.

Liverpool ONE er ett kjøpesenterområde som dekker en stor del av sentrum av byen. Vi startet dagsturen med den obligatoriske oppdatering av supporter utstyr, deriblant boken Liverpoolhjerter. Boken er skrevet av Ragnhild Lund Ansnes, og er den eneste offisielle boken på annet språk enn engelsk. Området innholder mange butikker, og er et eldorado for de som måtte ha shopping som religion. Selv tilber vi en annen Gud ( Robbie Folwer), og inntok raskt Cafe Sports England for lunch. Cafe’en eies av Jamie Carrager, og har meget hyggelige vertinner ansatt til å ta vare på gjestene.

Etter lunch gikk vi en tur til Albert Dock, hvor en kan finne Beatles Story, og andre museum som Maritime Museum og International Slavery Museum. Albert Dock innhar også mange trendy uteplasser for de som liker slikt.

Etter en snartur innom hotellet, dro vi til Anfield Road. Til tross for at vi var seint ute, rakk vi en tur innom The Albert før avspark. The Albert er en pub som ligger utenfor hovedinngangen til Anfield, og fungerer som en instutisjon for supportere fra hele verden. Vegger og tak er dekorert med skjerf og flagg fra alle verdenshjørnene, og mangler kun ett fra Todalen IL. Kanskje noen av oss kan hjelpe til med det?

Oppe på The Kop så vi laget vårt kjempe seg til uavgjort mot bunnlaget Blackburn Rovers, og lærte oss noen nye uttrykk fra Scouserene som satt rundt oss. Etter kampen gikk turen til en italiensk restaurant, og deretter på ulike musikalske forsamlinger rundt om i byen.

Da vi var kommet hjem igjen, ble vi enige om at det hadde vært en fin tur, og ser fram til gjennsynet 25. februar når Liverpool møter byrival Everton til kamp og fest.

nedenfor finn du bilder fra turen til Liverpool og Anfield.  Foto: Michal og Willy Heimlund.