Foto: Jo Gjeldnes
Hopp under nyhetssakene
Reisebrev fra Det Indiske Hav

Reisebrev fra Det Indiske Hav

Lars Stensby, tekst og bilder. Laurdag 25. februar 2012

Her kommer et lite reisebrev fra sydlige breddegrader. Jobben i MainTech bringer oss rundt om kring på de forskjelligste plasser. Denne gangen åpnet det seg en mulighet for å seile med ”West Leo” fra Singapore til Mauritius. ”West Leo” er en boreplattform, som akkurat er ferdigstilt på Jurongverftet i Singapore. Den skal ut i kontrakt for Tullow Oil, og skal bore utenfor Ghana i Afrika. Riggen eies av Seadrill. Seadrill er virkelig i støtet, og kontraherer rigger i stor hastighet, både i Singapore og flere andre steder. MainTech hjelper de med kritikalitets- og vedlikeholdsanalyser samt utarbeidelse av program for forebyggende vedlikehold. Vi var ikke kommet i mål med alle analysene før riggen forlot Singapore, og det ble bestemt at arbeidet skulle videreføres om bord i tre uker underveis til Mauritius.

Det var 150 personer om bord. Riggen har sengeplass til flere, men det var allerede en utfordring å få lugarkabalen til å gå opp. Arbeidet mitt ble utført om natta. Det passet bra i forhold til han jeg delte lugar med. Han var fra Texas, gikk dagtid, og så stort på det meste.
Miljøet om bord var internasjonalt. Det var med asiatiske verftsarbeidere som drev med ferdigstillelse av det de ikke rakk på verftet. Videre var alle boredekkarbeiderne fra Ghana. Visstnok er det en regel som tvinger utenlandske virksomheter til å ha en viss prosentandel lokalt ansatte. Spesialistene og lederne på boredekket var imidlertid fra sørstatene i USA. De snakket høyt og mye, og passet bra inn i bildet vi har av folk derifra. De var med å ga ny mening til begrepet «helt Texas».

Catering mannskapet var fra Filippinene, og Camp Boss var engelskmann. Engelsk forpleiningsledelse kan høres litt skremmende ut, men de holdt bra nivå på maten. Ellers så var de folk fra Finland, Canada, Tyskland, Brasil og Skottland, for å nevne de nasjonene jeg er sikker på var representert.
Seilasen har gått i 8 knops fart, og vært uten de store overraskelser. Vi hadde eskorte opp Malakkastredet. Der kryr det tjuvpakk, pirater og hodejegere. Hørte et rykte om at et handelsskip ble kapret like ved oss. Mannskapet skal fremdeles være fanget.

Vi har hatt et par falske brannalarmer på turen. Den første kom da det skulle serveres grillmat til middag. Kjøkkenet monterte opp grillen under helikopterdekket. De brukte deretter diesel for å få fyr på kullene. Jeg våknet av at det luktet dieseleksos av ventilasjonsluften i boligkvarteret. Det var et dårlig tegn, syntes jeg. Deretter slo alle barrierene inn. Ventilasjonsanlegget stoppet, som det skal gjøre, og så gikk brannalarmen. Det ble utarbeidet en litt klarere instruks for oppfyring av grill etter dette.

Været har vært fint hele turen. Det har nesten ikke vært vind. Vi har hatt noen regnskyll av tropiske dimensjoner, men de har gått fort over.
Jeg gikk i land i Port Louis på Mauritius. Riggen seilte videre til Namibia og kom hjem til Todalen fredag kveld etter en lang flytur via Paris og Amsterdam til Trondheim.

Dersom noen vil lese mer om West Leo, Seadrill eller MainTech, kan de klikke på lenkene her:
http://www.seadrill.com/
http://www.seadrill.com/drilling_units/semi-submersibles
http://www.maintech.no

Hilsen Lars

Bildegalleri fra turen med West Leo.     Alle foto: Lars Stensby

Publisert: 25. februar 2012, 06:00