Lørdag fikk endelig Kristiansund Ballklubb sin debut på øverste nivå i norsk fotball, og nordmørsklubben tok imot krets-kollega Molde FK i aller første kamp. Med stolthet kunne klubben vise fram en betydelig oppgradert stadion med mange store investeringer og utallige dugnadstimer nedlagt. En av de store nyvinningene på stadion er den splitter nye supportercafèen Slatlems Corner med uteserveringen MøreRoyal® Terrasse, der Talgø har stått for leveransene til et fantastisk flott uteområde som fremstår som unikt i fotballstadionsammenheng.
Da Anton Slatlem «klippet skjerfet» og slapp inn ivrige, ventende supportere like før kl 16 lørdag var det bare snakk om minutter før hele lokalet både ute og inne var fylt til randen med glade, stolte, syngende supportere som kunne nyte en kald forfriskning uten å la seg affisere av nordmørsværet som gjorde sitt beste for å ødelegge festdagen.
MøreRoyal® Terrasse kom som et resultat av et bedriftsbesøk fra KBKs Kjetil Thorsen og Frank Nilsson til Talgø på gammelfabrikken i Todalen på nyåret, der det raskt var avdekket god kjemi, en del felles tankegods og iver for å få til noe spesielt sammen. En uteservering som er skjermet fra innsyn og åpen kun i et par eksklusive timer før kamp, men med en intim stemning, litt assosiasjoner til engelsk fotball-kultur kombinert med god profilering av Talgø som lokal næringslivsaktør var en tanke som tente begge parter.
Etter hvert kom også Norsol fra Tingvoll på banen med markiser og varmelamper som gir mulighet for å utnytte området også på litt ruskete værdager. Areal ble tildelt, og marketingsjef i Talgø, Heid Snekvik, fikk ansvaret for detaljplanlegging av vegger og gulv med inntegning av belysning, møblering, blomsterkasser og en hagestue i Talgø PlusConcept by NOA ByggDesign. Talgø leverte også 2 salgsdisker produsert i MøreRoyal®. Bjørn Sæterbø i Talgø har stått for snekringen av bord og benker som er laget av materialer på enkel måte slik «hvermannsen» skal kunne gjøre det samme hjemme hos seg selv – bord av bryggedekke og benker av terrassebord.
Selve monteringen på stadion ble gjort bare 4-5 dager før åpningskampen skulle gå, så alle var avhengige av at alt klaffet. Med bare blide og positive folk på alle kanter, horder av frivillige som jobbet sent og tidlig for ferdigstilling var alt klart da et utsolgt Kristiansund Stadion huset tidenes første eliteseriekamp på Nordmøre, og det som er starten på en ny tidsregning for klubben.
Supportercafèen ble etter hvert stappfull med kø foran salgsdiskene både ute og inne. I 1 t og 45 effektive minutter ble det ekspedert i bøtter og spann og stemningen steig i takt med at avspark nærmet seg. Lovordene satt løst fra de mange som hadde fått plass i lokalene, og det ble snakket rundt bordene om at man gledet seg til mange trivelige stunder på dette stedet.
– Vi er svært fornøyde med å bidra til en slik møteplass som nok må sies å være ganske så unik i fotballsammenheng, sier Divisjonssjef Bjørn Hauglann hos Talgø. Vi ser det som viktig å være med å støtte opp om det positive fellesprosjektet KBK er for hele Nordmøre, og i tillegg så ser vi jo at det gir oss veldig fin profilering.
Heid Snekvik trekker fram den enestående ånden som hun føler råder i klubben. – Jeg er så imponert over den enorme gutsen som er i de vi har møtt rundt hele KBK. Kjetil Thorsen er en mann i en egen klasse og en mester til å få med seg folk og skape en entusiasme rundt alt han driver med. Han ser en mulighet hver bak hver stein, og utviser en utrolig raushet mot alle han omgir seg med. Våre snekkere som lå på kne og jobba i gul vernejakke fikk tilbud av Thorsen om VIP-billett til den utsolgte kampen på lørdag før de dro hjem. Det sier litt om kulturen i klubben. Her finnes det ingen «storkarra», men derimot mange store menn og kvinner som har gjort en formidabel jobb – det aller meste på dugnad.
Slatlems Corner og MøreRoyal® Terrasse vil holde åpent 2 timer i forkant av hver hjemmekamp og alle som ønsker det er velkommen innom.
Bildeglimt fra helgas happening i Kristiansund med premiere både for KBK og Møre Royal terrasse. Alle foto: Talgø Marketing