Foto: Jo Gjeldnes
Hopp under nyhetssakene

Godt forberedt:  I helgen skal 15.000 bankkunder på flyttefot

Jon Olav Ørsal Onsdag 3. november 2021

Etter at Sparebank 1 Nordmøre såg dagens lys 3. mai i år har det hele tiden pågått en stor jobb i kulissene i de to banken som gikk sammen – Sparebank1 Nordvest og Surnadal Sparebank.  Fram til nå har begge de to bankene jobbet videre med på hver sin plattform utad, men innad starta straks qarbeidet med tanke på den tekniske samenslåingen som går ut på å samle alle de 15.000 kundene på en felles plattform i Sparebank1 Nordmøre. Nå er forberedelsene gjort og kommende helg skjer den godt forberedte prosessen.  Vi har fått en pressemelding som forteller hva som skal skje fra fredag ettermiddag til mandag morgen kl 8.00 når alt skal være gjennomført. Nedenfor har vi lagt ut hele pressemeldingen fra Sparebank1 Nordmøre. 

Pressemelding fra Sparebank1 Nordmøre – 2. november 2021

 Med sammenslåingen av to sparebanker til SpareBank 1 Nordmøre er det gjennomført en rekke forberedelser de siste månedene. Nå gjenstår den viktigste og mest utfordrende; å flytte alle kundene fra tidligere Surnadal Sparebank til SpareBank 1-plattformen.
-Dette er noe vi har forberedt oss lenge til, nå ser vi frem til å gjennomføre oppgaven. Det er jo først etter at dette er gjennomført at vi kan vise frem hele spekteret av produkter og tjenester som vi mener vil gi enda bedre kundeopplevelser enn det vi har i dag, sier administrerende direktør Allan Troelsen i SpareBank 1 Nordmøre.
Helgen 5.-7. november skal den tekniske sammenslåingen skje. Det betyr at nærmere 15.000 kunder med tilhold i Eika Alliansen nå skal digitalt flyttes over til SpareBank 1-alliansen som kunder av SpareBank 1 Nordmøre.

Stenger ned Selve operasjonen innledes på ettermiddagen fredag 5. november. Da stenges banksystemene ned, og videre skal alle kundedata fra Surnadal Sparebank inn i den nye SpareBank 1 Nordmøre-plattformen.

) Medarbeidere fra kontoret i Surnadal. Navn på personer på bildet er fra venstre: Arne Berset, Teamleder/Finansiell rådgiver, Kristin Hilstad Garte, kunderådgiver, Dan Blekken, kunderådgiver, Sverre Fiske, kasse, Elin Mo, autorisert finansiell rådgiver. Foto Sparebank1 Nordmøre

I løpet av høsten har banken gjennomført flere såkalte test-migreringer for å sikre en sikker sammenslåing.
-Vi har forberedt oss godt slik at vi kan si at vi har gjort vårt ytterste for at kundene våre skal bli minst mulig berørt. Vi har planlagt for en sikker og kontrollert flytteoperasjon denne helgen. Den største endringen for kundene er at de vil oppleve enda bedre produkter og tjenester enn det de har i dag, når de for første gang kan logge seg inn i sin nye nett- eller mobilbank, sier Troelsen.

Har forberedt kundene i forkant Kundene i tidligere Surnadal Sparebank beholder sitt kontonummer når kundedata blir overført til den nye banken. De har også fått nye bankkort, men har beholdt samme kode. Banken har i forkant av flyttehelgen informert om viktige tidspunkt, datoer og forholdsregler som angår bankforholdet, og har likeså laget områder for slik informasjon på bankenes hjemmesider.
Flyttingen innebærer at nettbank, mobilbank og telefonbank vil være utilgjengelig i tidsrommet fra fredag ettermiddag til mandag morgen. Fra fredag klokken 18 er det nye tilsendte bankkortet klart til bruk. Betalinger som man har liggende til forfall vil bli overført til ny mobil -og nettbank.

Troelsen og hans kollegaer er nå spente og optimistiske i forkant av flyttehelgen.
 -Kundene som logger inn i mobil eller nettbanken mandag 8. november vil møte et nytt utseende og en del nye tjenester som de kanskje ikke har hatt tilgang til tidligere, både privatkunder og bedriftskunder. Vi har forståelse for at dette er uvant, men har stor tro på at kundene vil sette pris på å få enda bedre løsninger enn de har i dag, sier Troelsen, og legger til:
-Som kunde skal du få den servicen du er vant til, du beholder din rådgiver og nå få en enda bedre opplevelse i SpareBank 1 Nordmøre. Tilgjengelighet, lokal tilstedeværelse og personlig rådgivning skal fortsatt være et tydelig varemerke i kombinasjon med fantastiske tjenester som SpareBank 1 sin mobilbank, sier Troelsen.
Verdt å merke seg er at kundene som kommer fra tidligere Surnadal Sparebank fra mandag 8. november vil kunne benytte alle tjenester i SpareBank 1 Nordmøre ved bankens 12 kontorer i følgende 11 kommuner (2 i Kristiansund): Surnadal, Kristiansund, Ålesund, Molde, Averøy, Hustadvika (Eide), Gjemnes, Heim (Halsa), Smøla, Tingvoll (Straumsnes), og Trondheim.
 
Utvidede åpningstider i forbindelse med den tekniske sammenslåingen
I forbindelse med teknisk sammenslåing vil banken ha åpne kontorer og betjent telefon på i Surnadal og Kristiansund (Langveien 21), samt i Trondheim i perioden mandag 8. november til og med fredag 12. november fra klokken 08-20.

Administrerende direktør Allan Troelsen i Sparebank1 Nordmøre. Foto: Sparebank1 Nordmøre

 
Kontaktpersoner:
 Administrerende direktør Allan Troelsen: 950 31 799 Kommunikasjonsrådgiver Even Gaarde-Landre: 980 24 503 Om SpareBank 1 Nordmøre SpareBank 1 Nordmøre har sitt primære markedsområde i Møre og Romsdal. Konsernet er totalleverandør av produkter og tjenester innen finansiering, leasing, sparing og plassering, forsikring, betalingsformidling rådgivning og regnskapstjenester. Banken har kontorer i kommunene Trondheim, Smøla, Aure, Heim, Surnadal, Kristiansund, Averøy, Tingvoll, Hustadvika, Gjemnes, Molde og Ålesund. Konsernet består av morbanken, 70 prosent av SpareBank 1 Regnskapshuset Nordvest AS og 70 prosent av Trio Regnskapsservice AS. Konsernet har 215 ansatte inkludert vikarer, og omlag 50.000 kunder. Forretningskapital per 30.06.2021 er cirka 32 milliarder kroner.
  
FAKTABOKS:
Kunde i tidligere Surnadal Sparebank? Dette må du vite om overgangen Helgen 5-7. november flyttes kunder fra Surnadal Sparebank til SpareBank 1 Nordmøre. Dette er den viktigste informasjonen kundene bør vite:

Du får nytt bankkort Ditt Eika bankkort vil slutte å fungere 5. november klokken 18. Alle kunder fikk i midten av oktober tilsendt nytt bankkkort. Dette skal tas i bruk når det gamle kortet ditt slutter å fungere.
Skulle du oppleve at kortet ikke virker eller har behov for å sperre nytt kort, ring vårt kundesenter på 915 03 900.

Nett- og mobilbank Nett- og mobilbank vil være utilgjengelig for ditt kundeforhold fra fredag 5. november kl. 14. og fram til mandag 8. november kl. 08. Det samme gjelder vennebetaling i Vipps.
Fra mandag 8. november kl. 08 vil ny nett- og mobilbank fra SpareBank 1 Nordmøre være tilgjengelig med dine kundedata. Du vil beholde samme kontonummer som du har i dag.

  • Vent med å laste inn ny app og logge inn i ny nett- eller mobilbank til mandag 8. november klokken 08.
  • Første gang du skal ta i bruk mobilbanken, må du laste ned mobil-appen, SpareBank 1 Mobilbank. Når appen er lastet ned, blir du veiledet gjennom trinnene slik at du enkelt kan ta i bruk din nye mobilbank.
  • Du vil trenge din AppleID og Google Play ID (passord) for å laste ned ny mobilbank- sørg for at du har denne til mandag 8. november
  • Din BankID vil overføres i løpet av november. Det vil komme opp varsel i din nye nett- og mobilbank for å få din bekreftelse på at bankID blir overført til SpareBank 1 Nordmøre når dette er klart. Denne må du da svare «ja» på.

 Hva skjer med fondene mine? Fondene dine fortsetter som før – også etter 8. november, men fra denne datoen vil du ikke lenger ha oversikt over fondene dine i mobil- og nettbanken. For å få oversikt må du enten logge inn via eika.no eller flytte fondene dine til SpareBank 1 der du får full oversikt i mobil- og nettbank sammen med resten av økonomien din.

Lurer du på noe?
Dersom du har spørsmål, ta gjerne kontakt på telefon 71 66 27 00 eller send e-post til post@bank.no. Du kan også kontakte din rådgiver direkte slik du pleier. For mer informasjon og ofte stilte spørsmål, gå inn på bank.no

Publisert: 3. november 2021, 16:00