Foto: Jo Gjeldnes
Hopp under nyhetssakene

Sri Lanka en tropisk øy – eventyrlig reisemål

Elinor Bolme Fredag 26. januar 2018

Sri Lanka er en øy sør-øst for India. Et land med lang og kompliserte historier. Kolonier av forskjellige slag og krig.

Senhøsten 2017 satt vi i Romsdal og drømte oss vekk til Sri Lanka – min venns hjemland.
Historier fra tiden han bodde der har gjort at vi har stilt oss mange spørsmål og vi ble nysgjerrige.
Desember 2017 ble reisen bestilt og ferie fra våre jobber som sykepleier og leger ble innvilget.

Med en innfødt reiseleder så reiser vi på tur med sommerklær i kofferten og vinterjakke.

Flyreise fra Molde – Oslo – Doha – Colombo, mange timer, men god komfort og service på flyene. Ikke kostbar reise heller.

I Colombo deler reisefølget seg. Foreldra til Pragass drar opp til nord, mens vi reiser til sør. Nydelige strender, mat og omgivelser møter oss. Et par dager med strand og hygge. Hval- og delfinsafari i Mirissa tidlig om morgenen. En 4 timers tur med mye båt og lite dyr. 3 hvaler og 1 delfin fikk vi oppleve. Dårlige bilder grunnet 20 båter samtidig rundt dyra. Men minnene er der.

Vi reiser videre sør-østover til Tissamaharama. Legger oss inn på et jungel-hotell. Drar direkte med Jeep inn til Bundala Nasjonalpark. En park med hovedsakelig stor mengde fugler. Noen elefanter og vannbøffel var også å se. Vakker solnedgang midt inne i parken. Opplevelse!

Jeg og Pragass står opp klokken 03.30 morgen etter for å dra på safari i ny nasjonal park, Yala. Landets største. 8 timer i Jeep, masse dyr og naturskjønne omgivelser.

Videre går turen opp i fjellene, midt i landet. Passerer nydelige fossefall og store teplantasjer. Sri Lanka er ledende teprodusent og mye av te vi kjøper i Norske butikker kommer herfra. Lipton og Ceylon.

Etter flere timer i bil på «krøtterstier» kommer vi til en liten fjellandsby sent på kveld, Nallathanniya. Målet her er å bestige Adams Peak, Sri Pada på folkemunne. 2243 m.o.h. Starter på 1000 m.o.h og 5500 trappetrinn møter oss kl. 02.30 på natten. Målet er å komme opp til soloppgang. Målet holdt og kø oppe på fjellet ble det. Dette med en gravid kvinne og ikke-trent todaling på slep. Adams Peak er et Pilegrimsmål. Stort tempel på toppen.
Absolutt et reisemål som anbefales!

Fornøyd etter å ha besteget Adams Peak

Reiser nedover fjellene og passerer nydelige teplantasjer igjen og får se tefabrikkene i dagslys. Samt kvinner som står i plantene og napper av bladene. Der går det unna!
Vi ser noen fine slott som engelskmennene bygde under kolonitiden.

Neste etappe er tog fra Hatton til Kandy. Bestiller 2.klasse billetter, ender opp på 3.klasse med ståplasser, Caroline er en gravid kvinne og får sitteplass. Etterhvert ordner det seg for oss to andre også.

Fra Kandy drar vi på ny biltur til Sigiriya. Her venter en ny fjelltopp dagen etter. Stiv og støl fra Adams Peak går vi opp på Lions Rock som viser seg å være hele 200 m.o.h. Lions Rock er under Unescos verdensarvliste. Gammelt klippefort og hulemalerier i fjellet fra 400-500 e.kr. Nydelig utsikt og en fin tur. Mye turister.
Lokalbefolkningen kommer inn med 110 rupees (5,5 kr), Pragass prøvde selvfølgelig lykken med sin bakgrunn, men ble henvist med bare ett blikk til turistskranken. Der var prisen på 4500 rupees (225 kr). Opplevelse!

Lions Rock

Turen og opplevelsene stopper ikke her!

Nå drar turen til Pragass sin hjemby, Jaffna helt nordvest i Sri Lanka. På kartet viser det at det nesten er sammenhengende med India, og det er ikke så alt for langt unna.
Ny togtur, men i bedre klasse. Ser mye langs togskinnene, store kontraster og tankene mine går da selvfølgelig til Redd Barna- kveldene på Todalen skule. Innsamling til Sri Lanka.
Forholder meg åpen om tankene og ser at barn og voksne har det bra, selv om hjemmene ikke er av norsk standard.

I Jaffna leier vi oss to Tuk-tuker med all bagasje og drar innover byen og til hjemplassen. Møter foreldrene og naboer, varm velkomst. Nybygd hjem for noen år tilbake med mange rom, dusj og vannklosett. Noe annet enn skrønene reiselederen har sagt hjemme i Norge.
Her er det to hus på samme eiendom. Barndomshjemmet til Pragass og feriehuset.

Casa Rajavel

Fortellingene kommer på rekke og rad på ny, og vi greier å sette bilde på dem.

Her i Jaffna er det stort bybilde, vi opplever kaotisk trafikk med kyr som er hellig i veibanen. Flott plass med gode muligheter å trives i. Dykking og svømming i koraller. Tamilsk-kino, en opplevelse en ikke kan være foruten! I Norge sitter vi helt stille i en kinosal, her var det plystring, sang og nærmest dans!

Banantrær, chiliplanter, limetrær, papayatrær, kokosnøttrær (palmer), sukkerrørplantasjer i hage og åkere. Hønene går fritt ut og inn. Vaktbikkjer som man må få godkjenning fra eierne og nydelig vær.

Caroline og jeg ble fort kjendiser her nord. Turismen tar seg opp her også, men mer uvanlig med hvite i hverdagsbilde.

En spesiell opplevelse var å være med på Saree-handel! Først innom butikker i tall av 4 med tøy, så til skredder. Caroline fikk sin Saree til fredag. Da var det tid for å gå i tempel og for en rik opplevelse det var. Først i Jaffnas største tempel for hinduister, Nallur Tempel, så båttur til øyene helt nordvest mot India til Nainativu Tempel.

Sitter nå på verandaen i Kokovil West, Jaffna – siste kveld. Minnene av turen blomstrer, 12 dager er snart over og vi reiser tilbake til Norge i minusgrader. Fra 30 grader i skyggen og 27 grader i vannet her nede!

Sri Lanka anbefales på det varmeste, rik på opplevelser, billig og ikke minst mye historie!

Så er det slik da at reisebrev må skrives og takk til redaksjonen til Todalen.no for forespørsel, for lokalbefolkninga her nede vet faktisk ikke hva et postkort er – selv med forklaring på tamilsk!